Lichaamstherapie: lichaam en geest in balans

Lichaamsgerichte therapie die bij je past


Bij body en talk help ik je naast psychotherapie ook met lichaamsgerichte therapie. Afhankelijk van je klachten en van je persoonlijkheid kiezen we voor een lichaamstherapie die bij jou en je problematiek past.

Lichaam en geest vormen één geheel


Meestal combineer ik beide soorten therapie omdat – heel eenvoudig –  met de polyvagaal theorie in het achterhoofd - je lichaam en je geest een geheel vormen. Door gesprekstherapie krijg je mentale impulsen om je geest aan te pakken. Daardoor ga je je vaak ook lichamelijk beter voelen.


Omgekeerd heeft lichaamstherapie een positieve invloed op je geest. Met behulp van lichaamsgerichte methodieken zoals ademhalingsoefeningen, yoga, mindfulness, … breng je je je geest terug in balans.

Brede waaier lichaamstherapie


Met lichaamstherapie brengen we je geest en je ziel en je lichaam terug op één lijn. Ik werk met verschillende soorten therapieën die we los doorheen psychotherapie kunnen integreren. Als integratief psychotherapeut kies ik samen met jou de therapie die het best bij jou aansluit en de beste kans biedt op verbetering van je klachten. Hieronder vind je een aanbod uit de brede waaier van lichaamsgerichte therapie.

Relaxatie enYin Yoga


Er zijn verschillende manieren om te leren ontspannen. Ademhalingstechnieken en hartcoherentie zijn enkele voorbeelden van hoe we de ademhaling weer uit de stressrespons kunnen halen. We merken dat het voor vele mensen moeilijk is om te ontspannen en dat heeft ook vaak te maken met de spanningen die in het bindweefsel van ons lichaam worden vastgehouden.

Stress is niet enkel piekeren maar ook echt fysiek voelbaar.


Yin Yoga is een aaneenschakeling van  eenvoudige rustige houdingen die enkele minuten aangehouden worden om zo het bindweefsel te herstellen. Het is zeer relaxerend en ook heilzaam voor stress en andere fysieke klachten. Voor mensen die vermoeid zijn, weinig energie voelen en of een burn-out hebben raadt ik zeker bij aanvang van elke therapie aan om enkel Yin houdingen aan te leren. Yin Yoga is ook heel helend in het verwerken van trauma in het lichaam.

Mindfulness en meditatie


Bij mindfulness leer ik je tijdens een individueel 8-weken-programma je aandacht bewust te richten op het hier en nu. Mindfulness vindt zijn oorsprong in het boeddhisme. Toch is deze vorm van aandachtstraining wetenschappelijk onderbouwd. Door meditatie leer je beter omgaan met stress, angst, spanningen, depressieve klachten, pijn, burn-out, …

Focusing


Bij focusing leer ik jou je aandacht richten op je hoe je je gedachten en emoties lichamelijk ervaart. Zo brengen we je fysieke klachten duidelijk in kaart en krijg je zo ook inzicht in je gedachten en emoties die aan de grondslag ervan liggen. Je leert je emoties beter kennen, begrijpen en tenslotte ook reguleren.

Heb je vragen of meteen een gesprek inplannen?

Bel +32 475 94 40 77 of stuur een mailtje